Rabu, Julai 14, 2004

TUAH ANAK-ANAK

Bagaimana hendak mendidik anak-anak supaya apabila mereka besar kelak boleh menyenangkan hati ayah dan ibunya?. Soalan ini agak sukar hendak dijawab.

Sesungguhnya, anak merupakan harta yang paling berharga dalam kehidupan kita. Anak boleh membuat kita berasa bahagia dan anak juga boleh membuat ayah dan ibunya berendam si air mata..

Siapa yang tak mahu anak-anak mereka berjaya dalam pelajaran dan kehidupan. Tidak ada ayah dan ibu yang rela anak-anak mereka terlibat dengan jenayah. Kerana itu sejak dari dalam kandungan dijaga dengan rapi. Setelah anak lahir ke dunia dijaga dengan kasih sayang dan diberi didikan. Namun apabila besar tidak semua anak dapat memenuhi impian ayah dan ibunya. Bukan salah ibu mengandung sudah nasib celaka badan.

Kadang-kadang pelik juga memikirkannya, ada ayah yang lansung tidak bertanggung jawab terhadap keluarga dan anak-anak namun anak-anak mereka berjaya dalam pelajaran. Tetapi ada pula ayah yang memberikan perhatian dan kemanjaan kepada anaknya bagaikan menatang minyak yang penuh. Apabila besar si anak tidak menjadi seperti yang diharapkan

Ada anak-anak yang lahir dari keluarga miskin tetapi apabila besar menjadi orang yang berjaya dalam pelajaran dan kehidupan. Namun ada pula anak yang lahir dalam keluarga yang kaya raya tetapi berlaku sebaliknya.

Ada yang dikurniakan ramai anak. Masa anak-anak masih kecil mereka nampak hidup susah. Namun apabila anak-anak sudah besar dan berkerja ayah dan ibu mereka sudah nampak hidup senang. Beruntunglah ibu bapa yang mendapat anak-anak yang mengenang budi.

Ramai yang percaya untuk mewujudkan kasih sayang antara anak dengan ayah maka tindak tanduk ayah mesti dijaga. Apa yang penting, jangan bersikap zalim terhadap anak-anak.

Sebagai contoh, setiap pagi ayah minum di kedai kopi makan roti canai atau nasi lemak. Tetapi anak-anak di rumah hanya bersarapan biskut kering. Si ayah menjamu selera di restoran sedangkan anak-anak di rumah hanya berlauk ikan masin. Ada pula ayah bersikap seperti harimau terluka sehingga anak-anak tidak berani mengangkat muka.

Walaupun ada bidalan orang tua-tua “ sayangkan anak tangan-tangankan.” Namun si ayah tidak boleh berbuat sesuka hati. Saya teringat seorang kawan semasa kami kecil ayahnya terkenal sebagai harimau berantai. Pernah kawan saya itu dipukul di tendang dan diterajang. Paling dahsyat pernah kawan saya itu diikat pada sebatang pokok lalu dihurungkan dengan sarang kerengga. Akibatnya kawan saya itu bukan bertambah baik malah bertambah nakal jadinya. Puncak kenakalan kawan saya, apabila dia sudah besar, ayah yang garang itu dilawannya bertumbuk.

Alhamdulillah, saya cuma dikurniakan tiga orang anak. Dua lelaki satu perempuan. Seperti orang lain, kami didik dengan penuh kasih sayang. Sekarang anak-anak sudah besar. Bila anak-anak berkumpul di rumah ibunya selalu bercerita mengingati nostalgia masa kecil mereka.

Kata isteri saya, anak-anak amat manja dengan saya tapi mereka takut apabila saya marah. Pernah satu hari anak yang sulung kena rotan. Walaupun rotanan itu tidak menyakitkan namun dia berasa amat takut sehingga demam. Sejak itu saya tidak pernah lagi merotannya.

Allah swt tidak menghukum kanak-kanak yang belum baligh jika melakukan kesalahan. Tetapi ada ayah yang membelasah anak cuma kerana melakukan sedikit kesalahan. Pengalaman saya mendidik anak-anak, jika selalu kena rotan maka anak-anak tidak takut lagi kena rotan. Sebaiknya cukup dengan amaran saja supaya dia takut kena rotan.

Hari ini anak yang bongsu menelefon memaklumkan kepada kami duit biasiswa telah dimasukkan ke buku akaunnya. Saya mengucap alhamdulillah.

Anak yang sulung pula menelefon mengatakan dia akan balik minggu ini. Saya kata alhamdulillah.

Anak yang tengah pula menelefon katanya tidak dapat balik minggu ini kerana majikannya menyuruh dia berkerja pada hujung minggu. Saya juga ucap alhamdulillah.

Setiap kali selesai solat kami tidak lupa mendoakan anak-anak supaya berjaya hidup di dunia dan akhirat. Amin.

0 ulasan: