Jumaat, Julai 16, 2004

TEATER


 



Seorang pelajar Akademi Seni Kebangsaan bertanya, siapakah tokoh & Aktivis Teater Negeri Sembilan?. Abdul Rahman Sidek, jawab saya. Kata Pelajar itu, dia ingin bertemu dengan tokoh tersebut untuk sesi kajiannya. Kemudian saya dihubungi sekali lagi oleh pelajar tersebut bahawa dia sudah pun berada di rumah Abdul Rahman Sidek di Rembau.
        
Abdul Rahman Sidek mula terlibat dengan Teater sejak usia remaja hinggalah ke hari ini. Menurut beliau, walaupun ayah dan ibunya tidak suka dia bermain Teater namun kerana minat akhirnya dia bersara sebagai pekerja Teater.
        
Ketika membentangkan kertas kerja pada Seminar Pembangunan Teater Negeri Sembilan, Abdul Rahman Sidek atau lebih dikenali dengan nama Wagiman N.S, tahun 1962 adalah tahun kegemilangan Teater di Negeri Sembilan. Pada masa itu muncul beberapa tokoh dan penggiat Teater antaranya Ramli Rahman, Fatimah Mansor, Zainab Abdullah, Sharif Fakeh Hassan, Robiah Majid, Abu Bakar Ahmad dan ramai lagi. Mereka adalah guru-guru yang cukup aktiv mementaskan teater.
         
Ketika itu muncul pula nama-nama persatuan teater antaranya, Badan Seriwangi Seremban, Kelab Suria Muda Batu Kikir, Angkatan Setia Jaya Labu, Ikatan Setia Lenggeng, Kumpulan Seri Mantin, Kumpulan Budaya Seremban dan Persatuan Tenaga Murni Saga Rantau.
        
Merekalah yang memeriahkan pementasan teater di padang-padang sekolah setiap kali diadakan pesta sukan. Pada sebelah siang mereka bertungkus lumus menganjurkan sukan dan pada sebelah malam mereka rancak di pentas teater.
        
Menurut Abdul Rahman Sidek, pada tahun 60an itu, mereka berlakun dibawah sinar lampu gasline atau pelita minyak tanah sahaja. Antara teater yang dipentaskan ketika itu ialah Putus Kasih Berubahlah Sayang, Pemberian yang terakhir, Mendong Telah Berlalu dan Hampa. Jamilah Mohd Yunos telah dinobatkan sebagai pelakun wanita terbaik Negeri Sembilan.
         
Puncak kegemilangan Teater di Negeri Sembilan pada tahun 1968 apabila diadakan pertandingan drama yang dianjurkan oleh Persatuan Guru Melayu Negeri Sembilan. Sebanyak 8 kumpulan telah menyertai pertandingan drama itu. Kumpulan Budaya Seremban telah memenangi 3 kategori iaitu pengarah berbaik, drama terbaik dan pelakunnya Che Tom Hamzah telah dipilih sebagai pelakun wanita terbaik.
        
Pada tahun 1978 muncul nama Wagiman N.S selaku teraju sudut Teater Rembau (SUTRA) dengan drama JANTUNG. Darma ini telah memenangi Drama Komidi terbaik dan drama ini telah dipentaskan sebanyak 52 kali di seluruh Negeri Sembilan.
        
Tetapi kegemilangan Teater di Negeri Sembilan mula menurun pada awal tahun 80an. Beberapa orang tokoh Teater yang hebat ketika itu mula beralih arah. Ada yang menceburkan diri dalam bidang perniagaan, politik dan tidak kurang pula yang berdiam diri tanpa sebab.
          
Semasa minum petang setelah selesai seminar, Abdul Rahman Sidek bertanya saya mengenai skrip Moyang Salleh yang saya tulis. Kata saya, memang ada pihak yang berminat hendak mementaskannya. Tapi masalahnya ialah duit tak ada. Kata orang, ada padi kerja menjadi.
       
" Saya akan cuba usahakan," janji Abdul Rahman Sidek.
        
Sebenarnya janji seperti itu sudah banyak kali saya dengar. Namun dalam hati saya masih berharap tokoh Teater Negerei Sembilan itu dapat menyalakan semula pelita kegemilangan Teater di negeri Adat Perpatih ini.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

saya memerlukan maklumat untuk melakukan kajian tentang kegiatan teater.mnazmiez7@yahoo.com