Isnin, Julai 26, 2004

SAHABAT


Pada tahun 1997 saya bertugas di Sarawak. Walaupun tidak lama dapat menabur bakti d bumi Kenyalang itu namun banyak kenangan dan pengalaman yang tak dapat dilupakan.
Saya tak lupa beberapa orang sahabat yang terdiri dari orang Melanau, Bidayuh dan Iban. Seperti orang lain juga, bila terjalin persahabatan saya akan berusaha untuk mengekalkannya. Bila berjauhan saya bertanya kabar, mengirim berita atau paling tidak mengucap selamat hari raya atau selamat hari lahir. Kerana itu barangkali saya belum pernah kehilangan sahabat. Dan setakat ini belum ada sahabat bertukar sebaliknya. Alhamdulillah.
              Pagi tadi saya menerima panggilan telefon dari sahabat-sahabat saya orang Sarawak mengatakan mereka sudah berada di Bangi kerana menyertai temasya sukan antara jabatan.
              Kerana sudah 7 tahun tidak bertemu, bukan saja mereka, malah saya juga teringin sangat nak berjumpa. Tambahan pula, saya masih ingat semasa berada di Serawak, merekalah yang banyak membantu terutama dalam menjalin hubungan baik dengan masyarakat Iban dan Melanau di tempat saya berkerja. Tanpa mereka saya pasti mengalami kesusahan kerana datang sendirian di daerah yang asing itu. Selama berada di Serawak mereka jadi tempat saya mengadu bila menghadapi kesulitan. Kerana itu bila mendapat tahu mereka berada di sini, giliran saya pula ingin membalas jasa.
        " Inilah kali pertama saya ke kuala lumpur. Bawalah saya berjalan-jalan," kata Aghata.
         Tujuh tahun dulu dia seorang gadis Iban tapi kini sudah ada suami dan punya dua cahaya mata. Walaupun keadaan telah berubah namun kemesraan antara kami sebagai sahabat masih tak berubah.
          "Kawan-kawan lelaki semua dah keluar tinggal kami bertiga sahaja,"kata Jeleni pula.
          Ayah Aghata dan Jeleni adalah Tuai atau ketua rumah panjang. Kerana itu apabila saya baik dengan keduanya maka ayah mereka juga baik dengan saya. Bila Tuai baik maka penghuni rumah panjang juga bersikap baik terhadap saya walaupun suatu ketika dulu memenggal leher orang luar dianggap satu kebanggaan.
           " Terima kasih kerana sudi bawa kami jalan-jalan," kata Rahimah pula.
           Dia orang Melanau beragama Islam. Dia juga banyak membantu saya menjalin hubungan baik dengan orang-orang Melanau.
          Mereka nampak gembira bila saya ajak bersiar-siar di Kuala Lumpur dengan menaiki Komuter, monorel dan putera LRT. Apabila berasa lapar kami menjamu selera di sebuah restoran di Bukit Bintang.
       Kalau di Serawak dulu mereka mempastikan keselamatan saya setiap kali berkunjung ke rumah panjang maka kali ini giliran saya pula mempastikan keselamatan mereka semasa berjalan-jalan di Kuala Lumpur. Ketika menghantar mereka pulang saya pastikan ketiganya sudah masuk ke kawasan komplek Pusat Latihan Bank Simpanan Nasional, barulah saya beredar.
         Mereka membekalkan saya empat ekor Ikan Terubuk yang telah diasinkan, sehelai kain pelekat sutera samarinda dan sehelai kain batik tenunan halus untuk isteri saya.
         " Kirim salam kami pada kakak," kata Aghata.
        " Baiknya mereka," kata isteri saya bila melihat ole-ole dari Serawak itu.
        " Abang baik dengan mereka sebab itu mereka juga baik dengan abang," jawab saya.
         Alangkah indahnya persahabatan. Apabila telah terjalin janganlah diputuskan.

               Buah Betik buah Bidara
               Elok diletak di atas peti
               Sahabat baik bagaikan saudara
               Kasih tersimpan di dalam hati.


1 ulasan:

Latiptalib berkata...

sdr ain,mungkin di satu masa nanti kita juga akan bertemu. salam persahabatan untuk ain dan suami.