Khamis, Julai 22, 2004

PENDATANG MALAM

Seperti negeri-negeri lain, Negeri Sembilan juga melahirkan penulis-penulis terkenal antaranya Latiff Mohidin, Dharmawijaya, Zakaria Ali, Mahaya Mohd Yassin, Nisah Haron dan Siti Jasmina Ibrahim. Sekadar menyebut beberapa nama.
Dan kini muncul seorang lagi penulis muda berbakat yang menjanjikan masa depan yang gemilang di bidang penulisan bernama Ida Munira Abu Bakar.
Beliau baru berumur 22 tahun berasal dari Batu Kikir Kuala Pilah Negeri Sembilan, kini menuntut di Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media, Universiti Teknologi Mara, Shah Alam.
Karya beliau pernah tersiar di Berita Minggu, Mingguan Malaysia, Dewan Siswa, Dewan Agama dan Falsafah, Tunas Cipta dan Dara.com.
Selain itu Ida Munira juga turut menyumbangkan karya untuk majalah internet esastera.com yang dikendalikan oleh Profesor Dr Ir Wan Abu Bakar, pensyarah di UM. Karya beliau boleh diakses di http://www.communityzero.com/penyair.
Baru-baru ini Ida Munira, terpilih untuk mengikuti MPR di Genting Highland yang dianjurkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka.
" Belum ada kejayaan saya yang boleh dibanggakan," kata Ida Munira merendah diri apabila saya hendak mewawancaranya untuk disiarkan di majalah internet esastera.com.
Beliau salah seorang pemenang sayembara puisi tahun 2003 yang dianjurkan oleh esastera.com. Baru-baru ini Ida Munira berjaya menerbitkan antologi persendirian berjudul "PENDATANG MALAM." diterbitkan oleh Esastera Enterprise.
Menurut penyair muda berbakat yang masih menuntut di UiTM Shah Alam itu, " Saya gunakan duit menang sayembara campur duit poket sendiri untuk menerbitkan antologi puisi pendatang malam," katanya.
Saya berasa kagum dengan kesungguhan yang ditunjukkan oleh penyair muda berbakat ini. Walaupun masih menuntut, beliau sanggup mengeluarkan duit poket sendiri untuk menerbitkan antologi persendiriannya.
Antologi tersebut mengandungi 60 buah puisi yang ditulis oleh Ida Munira dalam masa beberapa tahun. Mengandungi 76 muka surat dengan harga RM6.00 senaskah.
" Antologi Pendatang Malam berjaya menarik perhatian Sasterawan Negara A.Samad Said. Dia sudi menulis kata penghantarnya. Dan saya berasa amat dihargai dan menghargainya," kata Ida Munira.


0 ulasan: