Jumaat, Julai 30, 2004

JALAN JALAN CARI KAWAN

Sehari suntuk di kuala lumpur amat meletihkan tapi gembira dapat bertemu dengan kawan-kawan. Di Dewan Bahasa dan Pustaka dapat bertemu dengan Puan Rozninah Abd Azib. Kemudian bertemu Profesor Dr Ir Wan Abu Bakar Founder Esastera.Com dan Fahd Razy seorang penulis muda bakal menjadi seorang doktor.
Di Utusan Publication berjumpa Puan Nor Azah Abd Aziz dan Talib Samat seorang penulis mapan yang kini menjadi pensyarah selepas menamatkan pengajian PhDnya.
Di Utusan Melayu bertemu dengan KuSeman dan Ramli Abd Karim. Sebelum pulang sempat ke IJN lalu menziarahi Tuan Guru Nik Aziz. Sesungguhnya menziarahi orang yang sakit besar pahalanya.
Apa yang menyentuh hati saya apabila bertemu seorang kawan yang juga seorang penulis. Dia telah berjaya di bidang penulisan lalu mengajak saya menemaninya untuk mengambil cek bayaran royal bukunya di sebuah syarikat penerbitan.
Saya terpegun bila melihat jumlah bayaran royalti yang diterimanya berpuluh ribu ringgit. Katanya, tahun lepas dia menerima hampir seratus ribu ringgit. Sesungguhnya kejayaan kawan itu meransang saya untuk berkarya walaupun saya tidak sehebat dia…

0 ulasan: