Rabu, Julai 07, 2004

Hakim Sayembara

Hari ini saya menjadi hakim Sayembara puisi & lagu puisi peringkat Seremban 1 yang berlansung di Dewan Besar Sek. Men. Keb Tunku Ampuan Durah, Seremban.

Sebanyak 11 buah sekolah yang mengambil bahagian iaitu SMK ST Paul, SMK Tunku Ampuan Durah, SMK Haji Mohd Redza, SMK Dato’ Said Nilai, SMK Dato’ Klana Putra Lenggeng, SMK Dato’ Sheikh Ahmad, SMK Mantin, SMK Labu, SMK Tunku Ampuan Najihah, SMK Seremban 2 dan SMK Taman Semarak Nilai.

Kesemua peserta yang mengambil bahagian telah menunjukkan persembahan yang baik. Namun yang terbaik dari yang baik-baik pasti terpilih sebagai pemenang.

SMK Dato’ Sheikh Ahmad muncul sebagai pemenang tempat pertama, SMK Tunku Ampuan Durah tempat kedua dan SMK Labu tempat ketiga.

Persembahan mereka diadili oleh 5 orang hakim, 3 hakim bahagian puisi dan penyampaian manakala 2 lagi bahagian lagu. Markah puisi berdasarkan keindahan bahasa, mesej dan tema manakala markah penyampaian pula di segi sebutan, suara dan penghayatan. Markah yang paling banyak di bahagian penyampaian.

Sebelum ini saya tidak pernah menjadi hakim sayembara puisi & lagu puisi dan ini pengalaman pertama kali. Kerana itu bila Puan Nisah Haron meminta saya untuk menggantikan tempatnya untuk menjadi hakim sayembara, saya berasa agak ragu-ragu untuk menerimanya. Tetapi akhirnya saya bersetuju juga kerana memikirkan inilah peluang untuk belajar dan menimba pengalaman. Pada saya pengalaman begini amat berharga. Dan sebelum pertandingan bermula Puan Mahaya Yassin selaku ketua hakim memberikan taklimat kepada hakim mengenai cara-cara pemberian markah.

Dari pengalaman itu sedarlah saya menjadi hakim sayembara bukannya mudah kerana markah atau penilaian setiap hakim akan diambil kira dan boleh dibuat perbandingan. Mujurlah markah yang saya beri tidak jauh bezanya dengan para hakim yang lain. Dan kami berjaya memlilih peserta yang terbaik dari yang baik-baik jadi pemenang. Nampaknya para penonton juga berpuas hati dengan pemilihan pemenang oleh hakim.

Semasa hendak balik ada peserta bersama guru mereka bertanya kepada saya (hanya saya seorang sahaja hakim lelaki) apa kelemahan mereka supaya dapat diperbaiki di masa akan datang.

Saya berasa senang hati dengan pertanyaan tersebut kerana menunjukkan ada inisiatif mereka untuk memperbaiki lagi persembahan di masa akan datang. Itu lebih baik dari pertanyaan, kenapa kami tak menang?.

Apalagi yang boleh saya jawab selain menyuruh mereka berlatih lebih gigih dan beri tumpuan di bahagian penyampaian kerana markah bahagian itu tinggi. Selain itu suara pendeklamasi seharusnya mantap dan jika berduet dengan iringan lagu yang harmoni.

Saya dapat memahami bagaimana perasaan mereka yang kalah kerana sudah berlatih dengan bersungguh-sungguh. Banyak masa, tenaga dan wang yang telah digunakan untuk menyertai sayembara tersebut. Namun mereka terpaksa menerima kekalahan tersebut kerana setiap pertandingan mesti ada yang kalah dan yang menang.

Peserta yang terbaik di kalangan yang baik-baik pasti muncul sebagai pemenang.

0 ulasan: