Isnin, Julai 12, 2004

Glamor?

Di kalangan rakan-rakan penulis di Negeri Sembilan saya dianggap “low profil”. Mungkin benar juga kata mereka sebab saya ni agak pendiam, duduk jauh di pedalaman, karya jarang diperkatakan dan gambar tak selalu tersiar dalam surat kabar.

Seingat saya selama lebih 14 tahun menulis cuma tiga kali sahaja gambar tersiar di Utusan Zaman (jawi), sekali di Berita harian dan hari ini di Metro Ahad.

Adakah saya kecewa?. Oh tidak. Saya menulis kerana minat. Tak glamor pun tak apa.

Pada hari Ahad yang lepas, saya dihubungi melalui telefon oleh Encik Mohd Amin, Wartawan Berita Harian. Dia mengajak saya berjumpa untuk sesi temuramah yang akan disiarkan dalam ruangan sastera akhbar Metro Ahad. Saya macam tak percaya mendengarnya tapi berasa seronok juga kerana selama ini tidak pernah ditemuramah oleh Wartawan.

“ Beberapa penulis Negeri Sembilan sudah ditemuramah dan disiarkan gambar mereka dalam Metro. Kini giliran Encik Latip pula,” kata suara di gagang telefon.

Saya juga maklum, beberapa penulis Negeri Sembilan seperti Cikgu Agus Salim, Puan Mahaya Yasin, Puan Nisah Haron dan Salbiah sudah pun tersiar gambar dan hasil temuramah mereka di akhbar Metro Ahad.

Tentulah kurang sopan kalau saya menolak untuk ditemuramah. Sebagai penulis teringin juga karya dan diri diperkatakan. Malah saya menganggap ini satu penghormatan.

Kami pun bersetuju untuk bertemu pada hari esoknya (Isnin) di Alson Klana Seremban. Saya menghubungi Puan Mahaya dan Puan Nisah untuk turut hadir dalam pertemuan tersebut. Dan saya ditemani oleh isteri.

“ Sejak bila Pak Latip menulis?” itulah soalan pertama Encik Mohd Amin.

Maka saya pun menjawabnya dengan mengatakan minat menulis sudah ada sejak di tingkatan lima dan enam atas. Tetapi mula aktif berkarya dan tersiar lebih 14 tahun yang lalu.

Encik Mohd Amin membelek-belek novel remaja dan novel kanak-kanak karya saya yang sudah terbit. Dia yang minta saya bawa karya-karya tersebut mungkin sebagai bukti.

“ Encik Latip dah banyak hasilkan karya. Saya pernah tengok buku-buku ini di kedai tapi tak tahu pulak A.latip Talib ini orang Negeri Sembilan.” Katanya.

Pernah dalam satu majlis, Encik Rahman Shaari berkata, di Negeri Sembilan ada 2 orang penulis bernama Abdul Latip Talib. Seorang penulis drama tv dan seorang lagi penulis cerpen dan novel.

Mungkin silap saya juga kerana bersikap “low profil.” Tetapi itulah saya. Nak buat macam mana?.

Bukan tak nak glamor. Tapi memang tak glamor. Saya senyum sendiri…hehehe.

0 ulasan: