Jumaat, Julai 02, 2004

Dulu Dan Sekarang


Insya_Allah, pada 25hb Julai ini akan diadakan Perkampungan Penulis Muda Daerah Jelebu di hotel Kuala Klawang dan program ini dianjurkan oleh Majlis Kebudayaan Negeri Sembilan Cawangan Jelebu dengan kerjasama Persatuan Penulis Negeri Sembilan (PEN).

Dari pengalaman saya, walaupun daerah Jelebu agak terpencil dan anak muda ramai berhijrah ke bandar, namun tidaklah sukar hendak mencari peserta untuk menghadiri bengkel penulisan. Tambahan pula kalau dibuat di tempat yang selesa, makan dan minum diberi percuma. Apa yang sukar ialah memupuk minat menulis di kalangan peserta.

Benarlah kata orang, melahirkan seorang penulis lebih sukar dari melahirkan seorang pemimpin. Dari 100 peserta yang menghadiri bengkel penulisan mungkin seorang dua saja yang meneruskan minat menulis atau lansung tidak ada. Tahun lepas kami menganjurkan bengkel kewartawana dan kepenyairan esastera yang dihadiri oleh peserta seramai 40 orang. Saya tidak pasti berapa orang yang berjaya menghasilkan karya selepas bengkel tersebut.

Kerana itulah untuk program kali ini setiap peserta diminta membawa karya masing-masing untuk dibincangkan dengan penceramah. Kalau karya itu baik kemungkinan akan diterbitkan dalam bentuk antologi bersama diterbitkan oleh Majlis Kebudayaan Jelebu.

Betapa bertuahnya anak-anak muda sekarang. Mereka yang berminat di bidang penulisan di jemput menghadiri kursus dan mereka dibimbing oleh mereka yang berpengalaman. Untuk program kali ini kami menjemput Encik Ramli Abdul Karim, Wartawan MIngguan Malaysia, Nisah Haron seorang peguam yang berbakat di bidang penulisan dan Nor Azah Abd Aziz, Editor Utusan Publications & Distributors yang banyak pengalaman di bidang penerbitan.

DI zaman saya dulu tidak mendapat kemudahan seperti ini kerana terpaksa diusahakan sendiri. Dulu hanya persatuan penulis saja yang menganjurkan bengkel penulisan tetapi sekarang sudah ada badan lain sanggup menganjurkannya. Dulu peserta dikenakan bayaran tetapi sekarang diberi secara percuma.

Mungkinkah kerana segalanya percuma, mudah dan selesa menyebabkan peserta yang datang bersikap leka dan sambil lewa?. Selepas berbengkel senyap begitu sahaja?.

Apa yang pasti di Jelebu sudah ada pihak yang bersedia untuk menganjurkan program seperti ini. Terpulang kepada kita untuk memanfaatkannya. Jangan tepuk dada tanya selera. Kita manfaatkan peluang yang ada.


0 ulasan: