Ahad, Julai 18, 2004

Cinta Dan Pengorbanan

Semalam berlansung majlis pelancaran mula kerja baik pulih masjid kampung kami oleh Y.B Dato’ Seri Utama Dr Rais Yatim.
Dato’ Salim yang menderma sebanyak RM300,00.00 untuk kerja-kerja membaik pulih masjid kampung kami turut hadir. Orangnya masih muda berusia 50an.
Apa yang menyentuh perasaan saya ialah kemurahan hati Dato’ Salim menyumbangkan duitnya untuk masjid kampung kami. Allah sahaja sebaik pemberi balasan.
Nabi Muhammad SAW pernah bersabda yang maksudnya,
" Tidak beriman Seorang hamba sehingga dia mencintai aku lebih dari cintanya terhadap keluarganya, hartanya dan semua orang."
para sahabat menunjukkan rasa cinta mereka kepada Rsullaullah saw dengan sanggup membuat pengorbanan.
Saiyidina Ali ra sanggup menggantikan tempat tidur baginda sedangkan dia tahu ketika itu musuh-musuh sedang mengepung rumah tersebut untuk membunuh baginda.
Saidina Abu Bakar sanggup menyerahkan semua harta yang dimilikinya kepada Rasullullah untuk perbelanjaan perang sebagai tanda cintanya kepada Rasullulah saw.
Kerana cinta kepada Rasullullah saw, Zaid bin Haritsah, Abu Dujanah, Hamzah dan Mush'ab bin Umair sangup menggadaikan nyawa.
Salman al Farisi, sanggup meninggalkan keluarganya untuk merantau mencari Rasullullah saw. Imam Bukhari sanggup menghabiskan seluruh hidupnya untuk mengumpulkan hadis sebagai menyatakan rasa cinta kepada baginda.
Dan hari ini saya berjumpa seorang anak Melayu sanggup menyumbangkan RM300,000.00 untuk membaik pulih sebuah masjid yang terletak di sebuah daerah pedalaman.
" Yakinlah bahawa setiap sen duit yang kita belanjakan untuk agama Allah pasti mendapat balasan yang berlipat ganda," katanya.
Oh, saya terpegun mendengarnya

0 ulasan: