Sabtu, Julai 10, 2004

Beban Bertambah

Negeri Sembilan masih kurang aktif dengan kegiatan teater berbanding negeri-negeri lain. Kerana itu usaha sedang giat dijalankan untuk menubuhkan Majlis Teater Negeri Sembilan. Namun antara syarat penubuhannya mestilah dianggotai oleh 7 badan gabungan atau NGO yang berdaftar.

Untuk merealisasikan impian tersebut, pada hari ini berlansung Seminar Pembangunan Teater Negeri Sembilan di Taman Budaya Negeri. Seramai 50 orang aktivis teater dari seluruh daerah telah hadir. Mereka mewakili Kumpulan Teater Karyawan Muda Negeri Sembilan, GAPURA dan Majlis Kebudayaan Daerah-daerah. Saya dan Datuk Penghulu Shah kamaruddin mewakili Majlis Kebudayaan Daerah Jelebu.

Antara tokoh Teater yang menyampaikan kertas kerjanya ialah sdr Ismail Kassan, Presiden TEMA, sdr Abdul Rahman Sidek (Wagiman NS), sdr Roslee Mansor dan Encik Siri Neng Buah, Pengarah JKKW Negeri Sembilan.

Menurut sdr Ismail Kassan, dia berasa agak cemburu kerana Negeri Sembilan sudah ada Taman Budaya yang dilengkapi stadio yang begitu canggih dan sesuai untuk persembahan Teater.

“Sepatutnya penggerak Teater Negeri Sembilan menggunakan kemudahan yang ada ini dengan sebaiknya,” katanya.

Namun apa yang pasti, selagi Majlis Teater Negeri Sembilan tidak dapat ditubuhkan maka selagi itulah kegiatan Teater tidak dapat digerakkan secara aktif.

Kerana itu, selesai sahaja seminar Pembangunan Teater Negeri Sembilan terus diadakan mesyuarat penaja penubuhan Majlis Teater Negerei Sembilan.

Semasa dalam perjalanan balik, Shah Kamaruddin, yang juga Setiausaha MKDJ melahirkan kerisauan disebabkan beban kerja yang dipikulnya semakin bertambah.

“ Tidak lama lagi akan didirikan dataran kebudayaan di pekan Kuala Klawang. Selain itu hendak dibangunkan Muzium Jelebu,” katanya.

“ Baguslah…” kata saya pula.

Apa yang merisaukan hatinya ialah pengisiannya nanti. Apa yang hendak dipamerkan dalam Muzium Jelebu dan apa aktiviti yang hendak diadakan di Dataran Kebudayaan Jelebu.

Saya mula berdiam diri kerana takut dilibatkan sama dengan projek tersebut.

“ Nampaknya beban Encik Latip juga akan bertambah,” katanya.

0 ulasan: