Selasa, Jun 29, 2004

Usia Emas

Baru-baru ini saya menyambut hari jadi yang ke 50. Selalunya saya tidak menghiraukan sangat tarikh hari lahir. Tetapi anak-anaklah yang selalu mengingatkan. Terutama anak saya yang bongsu, Nor Faizin. Dia hafal tarikh hari jadi ibunya, ayahnya, abang-abangnya malah saudara yang rapat dengannya. Dulu semasa dia sekolah rendah, sanggup memecah duit tabung miliknya untuk membeli hadiah pada hari jadi kami. Tapi biasanya saya ganti semula duit yang telah dibelanjakannya.

Seperti yang saya katakan tadi, sebelum ini saya tidak menghiraukan sangat tarikh hari lahir sendiri apatahlagi tarikh lahir isteri dan anak-anak. Mungkin ketika itu anak-anak tinggal dengan kami. Mereka yang mengingatkan. Tetapi kini bila anak-anak sudah besar dan mereka duduk di hostel dan rumah sewa baru terasa betapa pentingnya mengingati hari yang bersejarah itu.

Ketika menyambut hari jadi ke 50 baru-baru ini, tidak ada apa-apa yang istimewa selain doa selamat sahaja. Dulu anak yang bongsu itu sebuk sediakan kek dan sebagainya. Kini dia tinggal di UKM, cuma ucap selamat hari jadi melalui telefon sahaja. walaupun kata orang, tinggal berdua di rumah "macam pengantin baru" namun bila berjauhan dengan anak-anak terasa sunyinya. Bermula dengan berdua kini kembali berdua.

Yang pasti, Kini saya sudah berumur 50 tahun. Sudah masuk usia emas. Sudah 50 tahun memijak kaki di bumi Allah ini, Sudah 50 tahun menyedut udara dan sudah 50 tahun lamanya menikmati rezeki yang Allah SWT kurniakan.

Lalu Saya berfikir, berapa banyakkah amal ibadat yang telah saya lakukan?. Di bidang penulisan, berapa banyakkah karya yang telah saya hasilkan?. Jawapannya, masih serba kekurangan. Sepatutnya kesempatan yang masih ada ini, saya gunakan dengan sebaik-baiknya…

0 ulasan: