Rabu, Jun 30, 2004

Seekor Kucing

Adalah diriwayatkan bahawa Nabi Muhammad saw sayang pada kucing. Baginda pernah mencela seorang wanita kerana menyiksa haiwan yang manja itu sehingga mati. Diceritakan juga, ada seorang sahabat Nabi suka mengendung seekor kucing dalam jubahnya lalu baginda memanggil lelaki itu dengan nama Abu Hirairah. (Bapa Kucing).

Kata orang tua-tua, kalau nak memelihara kucing, pilih yang bulunya ada tiga warna kerana dipercayai kucing seperti itu jenis pembersih dan membawa tuah kepada tuan rumah.

Di rumah saya ada seekor kucing betina mempunyai bulu tiga warna iaitu putih, hitam dan kuning. Pada mulanya saya menjumpai tiga ekor anak kucing yang dibuang di tepi jalan di depan rumah saya. Anak-anak kucing itu menggigil kesejukan kerana baru ditimpa hujan lebat.

Di rengkaskan cerita, anak-anak kucing itu saya bawa ke rumah lalu diberi minum susu. Malangnya dua ekor anak kucing itu mati. Tinggal yang seekor itu bila besar mempunyai bulu yang ada tompokan tiga warna di badannya.

Kucing saya ini memang jenis pembersih. Bulunya nampak tebal dan sentiasa kelihatan bersih. saya tak pernah memandikannya tapi dia sendiri yang membersihkan bulunya.Jiran-jiran yang datang juga tertarik malah ada yang minta di bawa pulang. Manakan sanggup saya menyerahkannya. Tambahan pula kucing itu ada keistimewaannya. Antaranya pandai menangkap tikus hinggakan haiwan perosak itu tidak berani lagi bermaharajalela. Malah tupai yang kerap datang memakan buah pisang di belakang rumah pun dapat di terkamnya.

Kucing itu juga tidak pernah berak atau kencing dalam rumah. Saya selalu nampak dia mencari kawasan berpasir di luar rumah untuk membuang hajat dan setelah selesai dikambusnya dengan tanah.

Pada suatu hari saya dan isteri keluar rumah dan balik jauh malam. kami tak sedar kucing itu terkurung dalam rumah. Sebaik sahaja saya masuk kucing itu datang lalu mengiau manja sambil mengeselkan kepalanya ke kaki. Bila saya lihat mukanya nampak macam muka kasihan dan matanya merenung sayu ke arah saya seolah ingin mengadu sesuatu. Pada mulanya saya anggap itu cuma naluri seekor kucing sahaja.

Ketika saya melangkah masuk ke bilik bacaan saya terpijak sesuatu yang lembik dan lekit. Rupanya kucing itu terberak di lantai.Beraknya bersepah seolah kucing itu sakit perut. Apa lagi isteri saya pun berleter sambil menghalau kucing itu keluar rumah. Lalu saya pun berkata, “Kucing itu sakit perut dan terkurung dalam rumah. Baru sebentar tadi kucing itu seolah minta maaf pada abang…”

Baru-baru ini kucing kesayangku itu beranak seekor jantan berwarna kuning. Punyalah bijaknya kucing itu kerana beranak di satu tempat yang tersorok di bawah timbunan buku dan surat kabar lama. Saya cuma sedar bila anak kucing itu mengiau memanggil ibunya.

Lebih seminggu anak kucing itu berada di bawah timbunan buku-buku dan saya selalu mengintainya. Saya heran tidak ada terbau kencing atau berak yang sepatutnya sudah dikeluarkan oleh anak kucing itu. Satu ketika bila ibu kucing datang saya pun mengintai. Bila saja menemui anaknya ibu kucing itu menjilat seluruh tubuh anaknya termasuk bahagian punggung.

Ibu kucing itu juga amat sayang pada anaknya. Setiap kali anaknya mengiau, kucing itu pasti menerpa dan menjilat-jilat anaknya sehingga senyap. Perut anak kucing itu juga sentiasa nampak kekenyangan kerana selalu diberi minum susu oleh ibunya.

Lalu saya berfikir, kalau seekor kucing tahu menyayangi anaknya. Betapa pula dengan manusia?. Kenapa ada iu yang sanggup mendera anaknya?. Ada yang membuang anak yang baru dilahirkan ke longkang atau tong sampah. Malah ada ibu yang sanggup membunuh anak yang dikandungnya sendiri. Dalam hal ini saya anggap kucing saya lebih baik dari ibu-ibu yang bersikap kejam itu.

0 ulasan: